Keskustelut
Toiminnot
Kaikki palstat / Yleinen keskustelu / Kalansilmä-objektiivi
| Kirjoittaja | Viesti | |
| Popsi | 8.10.2008 13:01 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 27 Rekisteröitynyt: 30.12.2007 |
Omistaako kukaan? Kannattaisiko hankkia, kertokaa plussat ja miinukset? Viestiä muokattu 8.10.2008 13:02 |
|
| UAT-Foto | 8.10.2008 13:32 Kalansilmä-objektiivi | |
| Viestejä: 43 Rekisteröitynyt: 6.10.2006 |
Kalansilmä opjetiivejä on monelaisii,varmaankin olet nähnyt sil otettuja kuvija,musta ne ihan pöreet ei ole paljokaa käyttö tarvetta,JOSKUS? Ne jotka tekee kuvan ynpärille mustat reunukset. Mutta ne jotka ei tee vaan kantista kantii tulee kuva ne on mukavii johonkin kuvaukseen.Kaikkihan ne väristelee kaikki linjat.Jotkut ei jos osaa vaakas pitää kameran eikä ole puita tai tolppia ,rakenuksii kuvan laidoissa,kato mun kuva Oslo kansiosta siel 1 kuva otetti kalansilmä linsillä joka ei pahemmin väristellyt.6x7 koon kameralla.Nykyseyt digi kalansilmä voi kuvan oikasta kuvan käsittely ohjelmil.Sillon vaan kuvan keskustaa käytetää siis kuva ei kestä paljokaa suurenella.Vois sanoo kuvat on jolasii panoraama kuvii.Nikoni sivuilla kai pitäs lötyy jotain selostusta.Musta SUPER laaja- kulma paljon käyttö kelposenpi valinta. Etenkin jos omistaa KOKO kenno kameran. Viestiä muokattu 8.10.2008 13:32 |
|
| Popsi | 8.10.2008 14:52 Kalansilmä-objektiivi | |
Kävin katsomassa, ja kyllähän se aikalailla vääristää kuvan. Harkinnassa olisi Sigma 10mm F2,8 EX DC Fisheye HSM, mutta täytyypä pistää harkintamyssyn alle uudestaan. Aika harvoin kai käyttöä kuitenkin olisi... |
|
| UAT-Foto | 8.10.2008 15:16 Kalansilmä-objektiivi | |
| Viestejä: 43 Rekisteröitynyt: 6.10.2006 |
Jos on kova hinku niin miksei osta käytettyä,ei maksa niin paljoo kun uusi.Kaikilla merkeil niit on saatavan .Luulen TOKINA on parenpi kun muut piratti-merki,paitsi Nikon ja Canonin ja muutkin orginaali merkit.Kiva kalansilmäl on leikkijä,saa erilaisii kuvii. Se oli kuva 880836 Vigelandin puistosta kuva on otettu ereitäin korkealta noin 5m Selasel tanko systemil.Siksi etu ala vetää vinoon muttei se muuuten väristele mun mielestäni.Kuvat on ollut myynti kelposia ihan.Harmi kun ei ole digi muodos voi näytää muitakin esimerkkejä.Must se oli hyvä merenranal kuvates,horisontti tuli ihan suora.Jos kallist pikase ylös niin sai kaarevan horisontin kuten maapallo on pyöreä. Mitäs olis Tokina 10-17mm AT-X 2 opari samas. Viestiä muokattu 8.10.2008 15:36 |
|
| Popsi | 8.10.2008 18:38 Kalansilmä-objektiivi | |
Eli mielestäsi Tokina olisi parempi kuin Sigma? Minua aina hieman epäilyttää ostaa käytettyä, koska jos jotain vikaa ilmeneekin, niin tuskin saa rahojaan takaisin. Jos ostan, niin ehkä ihan uutukaisen kuitenkin. Saisihan sillä varmaan hienoja maisemakuvia. Olisikos sulla suositella jotain muita merkkejä (Nikon 40D:een sopivia), ja onko tuossa mainitsemassasi kuvakulma 180 astetta? Tuo Sigman objektiivi lähtisi 515 eurolla. |
|
| maho | 8.10.2008 20:50 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 16 Rekisteröitynyt: 30.7.2008 |
Minulla on ollut Sigman 15 mm f2.8 fisheye Canon 1D mkII -rungossa. Kun vaihdoin rungon 5D ja 40D runkoihin myin samalla kalansilmän pois koska 5D rungossa Canonin 17-40 L on enemmän kuin riittävä laajakulma. Sigman 15 mm kalansilmä on erittäin hyvä, katso vaikka Fredmiranda.com sivuston arvostelut! Sen väitetään olevan jopa parempi kuin Canonin tai Nikonin ns. alkuperäiset vastaavat. Jos sinulla on Nikonin 40 runko (eli 1,5 cropin runko) ei mielestäni kuitenkaan 15 mm kalansilmää kannattane ostaa koska siinä rungossa kalansilmävaikutelma häviää. Tokinan 10-17 kalansilmäzoomi on ollut kovasti kehuttu ja testeissä hyväksi todettu (kts. Photo zone -sivuston testit). Toinen hyvä on tietysti Nikonin harkitsemasi linssi, mutta Tokina on monipuolisempi, koska se toimii Nikon 40 -rungossa sekä kalansilmänä että superlaajakulmana. Jos kuitenkin myöhemmin vaihdat kokokennomalliin, ei näitä croppilinssejä kannata hankkia ollenkaan, vaan kannattaa aina hankkia kokokennolle sopiva linssi. Niin olen itse toiminut ja sen hyväksi havainnut. | |
| Sneak | 8.10.2008 21:29 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 35 Rekisteröitynyt: 3.8.2006 |
Fisu on mukava skeitti/laskettelu yms. kuvissa, miksei myös monessa muussakin kuvaustilanteissa, mutta aika nopeasti siitä efektistä menee fiilis, mikäli kuvia on paljon. Tuota fisua hankkiessa kannattaa muistaa, että tuossa nikon D40:ssä ei ole ruuvia, joten nikkorin oma toimii ainoastaan manuaalisesti tarkennettaessa. Sigmassa on ilmeisimmin sisäinen tarkennusmoottori, joten af toimii. Tokinassa taas moottoria ei muistaakseni ole, joten käsin pyörittelyyn menee sekin. Toivottavasti oli jotain apua ja kysy ihmeessä, mikäli joku asia jäi askarruttamaan mieltäsi. |
|
| maho | 9.10.2008 09:39 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 16 Rekisteröitynyt: 30.7.2008 |
Käy vielä lukemassa testit sivulta http://www.photozone.de/nikon! Siellä on testattu myös mainitsemasi kalansilmä. Se sai kohtalaisen hyvät arviot. Itselläni oli aikoinaan Canon 20D rungossa Sigman 10-20 obiska. Se oli niin hyvä että vieläkin sitä kaipaa, mutta vaihdoin sen koska se ei ollut kokokennolle sopiva eikä siksi toiminut kunnolla MarkII N:ssä. Ko. obiskan testi on samalla photozone sivulla ja lasi kilpailee samassa sarjassa kuin Canonin melkein kaksi kertaa kalliimmat 17-40 L tai 10-22 -objektiivit. |
|
| ahtileh | 9.10.2008 10:23 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 90 Rekisteröitynyt: 10.11.2007 |
Täällä eräällä käyttäjällä on Sigma 10-20mm, mutta hänen sivunsa on piilotettuja tai Popsi kyllä tietää kuka hän on |
|
| Fisu | 6.11.2008 18:43 Kalansilmä-objektiivi | |
![]() Viestejä: 30 Rekisteröitynyt: 31.8.2005 |
Mulla on Sigman 10mm diagonal fisheye Nikon D300:ssa. Oon varsin tyytyväinen kyseiseen lasiin. Efektistä voi olla montaa mieltä, luontokuvissa sitä ei välttämättä edes aina huomaa, rakennukset yms vääristyvät aikalailla. Täällä on ensimmäisiä testejä ko lasilla. Lisää kuvia Luonnosta, Lisää luonnosta, Kaupunkimaisemia, Lehtisadetta |
|