Keskustelut
Toiminnot
Kaikki palstat / Yleinen keskustelu / Luvatta kopioitu kuva
| Kirjoittaja | Viesti | |
| Punaviini | 6.9.2008 06:51 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 18 Rekisteröitynyt: 13.5.2007 |
Kuvablogia selaillessani törmäsin ihan sattumalta itse ottamaani kuvaan, jonka käyttäjä -Vinski- on kopioinut ja julkaissut omassa blogissaan. Kommentoin kuvaa ja ilmoitin ylläpidolle asiattomasta kuvasta, mutta toistaiseksi luvaton kuva on vielä näkyvillä. Lähetin vielä erikseen ylläpidolle viestiä asiasta. . Edellä oleva on alkuperäistä viestiä. Muokkasin tästä pois linkit kuviin, alkuperäiseen ja varastettuun. Varastettua kuvaa ei tosin ole näkynyt pian tämän keskustelun aloituksen jälkeen, kiitos ylläpidolle siitä. Kuvan luvatta kopioineelta en ole saanut mitään viestiä, en selitystä enkä pahoitteluja. Viestiä muokattu 17.9.2008 10:30 |
|
| Late-X | 6.9.2008 07:50 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 21 Rekisteröitynyt: 8.8.2006 |
Mun mielestä tuo kuvien (hyvien sellaisten) kopiointi kertoo jotain ihmisestä. En ala nyt morkkaamaan tai haukkumaan tässä ketään mutta jos ei viitti/osaa itte ottaa tuollasia huippukuvia ja nappaa ne toisen kansiosta väittäen omakseen niin se on törkeä ja halveksittava teko. Ottakaa itse omat kuvanne ja muistakaa että jokainen otettu kuva on hyvä kuva...se ammattitaito ja taiteellinen silmä tulee ajan myötä jos on tullakseen. No nyt taas lipsahti saarnaamisen puolelle vaikka en saarnamies olekaan. Hyvää syksyn jatkoa kaikille |
|
| Helena | 6.9.2008 08:48 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 7 Rekisteröitynyt: 9.5.2007 |
Ylläpito todennäköisesti poistanut kuvan. Mielestäni -Vinski- tiesi,ettei kuvia saa kopioida,koskapa oli laittanut kieltovaroitukset kuviensa alareunaan kopioinnista!!! Sitäpaitsi kopioidussa kuvassakin näkyy kielto:EI SAA KOPIOIDA,joten pitäishän siitä viimeistään ymmärtää,ettei se ole luvallista. Viestiä muokattu 6.9.2008 17:17 |
|
| Helena | 6.9.2008 08:59 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 7 Rekisteröitynyt: 9.5.2007 |
Hups! Tekasin Helenat! Viestiä muokattu 6.9.2008 17:22 |
|
| Punaviini | 6.9.2008 09:40 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 18 Rekisteröitynyt: 13.5.2007 |
Ylläpito on jo näköjään poistanut kopioidun kuvan. Kiitos! Sekoitin itsekin muuten Vinskin ja -Vinskin-, kun tänään lähdin kuvaa etsimään. Viestiä muokattu 6.9.2008 10:07 |
|
| ToniL | 6.9.2008 15:52 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 30 Rekisteröitynyt: 28.11.2007 |
Tuollainen toiminta on paitsi alkeellista, myös alhaista. Eri juttu on, jos mainitsee kuvaajan nimen, silloinkin olisi hyvän tavan nimissä kysyttävä ensin lupaa kuvaajalta. Taisi olla lapsi asialla. Viestiä muokattu 6.9.2008 15:52 |
|
| Photari | 6.9.2008 19:47 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 6 Rekisteröitynyt: 6.1.2008 |
On hyvä, että kuvien luvattomasta kopioinnista on tullut puhe. Kuvien luvaton käyttö on ala-arvoista toimintaa, joka pitäisi jokaisen ymmärtää. Kuvaaja, jonka tulot ovat suoraan verrannollisia myytyihin kuviin, ei varmasti ilahdu ajatuksesta, että vieras henkilö "ratsastaa hänen hevosellaan". Harrastajakuvaajalla on kysymys samasta asiasta kuin ammattilaisilla. Silloin on kuitenkin panoksena maine ja kunnia, joka ei ole mitenkään väheksyttävä asia, se on verrattavissa työstä saatuun palkkaan. Itselleni on vuosien myötä karttunut jonkinmoinen määrä julkaistuja kuvia, joissa on kulmassa oma signeeraukseni. Edelleen silloin tällöin tulee puheluita, joissa kysytään "Saammeko julkaista tekemäsi kuvan ?" Toki olen sen myöntänyt, useinmiten ilman korvausta. Lehdet ja firmat ovat sen verran tarkkoja tekijän oikeuksista, että jättävät kuvan julkaisematta, jos kuvaajaa ei jostain syystä tavoiteta ja saada lupaa. Muistetaan siis hyvät tavat ja pidetään kiinni tekijän oikeudesta kuvaan. No niin siirryin juuri Lateksilissun kanssa saarnaajien kuppikuntaan. Jatketaan harrastusta hyvillä mielin ja Hyvää Syksyä !! Photari. |
|
| Popsi | 6.9.2008 23:06 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 27 Rekisteröitynyt: 30.12.2007 |
Täällä sellaistakin näkynyt, että esittelee jonkun muun ottamia kuvia omalla signeerauksellaan. Ei kai ihan rehellistä puuhaa sekään? | |
| maho | 7.9.2008 10:40 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 16 Rekisteröitynyt: 30.7.2008 |
Kannattaa tutkia esim internetistä tekijänoikeuslakia. Siellä on selviytetty valokuvaajan tekijänoikeudet valokuvateokseen ja valokuvaan. Ne ovat kaksi eri asiaa, mutta käytännössä teoskynnys ylittyy helposti ja suoja-aika on 70 vuotta kuvaajan kuolemasta. Teoksen määritelmä on itsenäinen, omaperäinen teos. Teoskynnyksen alle jäävät suojataan valokuvina, ja kysymyksessä on ns. tekijänoikeuden lähioikeus eli oikeus valokuvaan. Tekijänoikeus suojaa ilmaisutavan, ei ideaa tai aihetta. Eli käsittääkseni ponista voidaan ottaa lähes samanlaisia kuvia tekijänoikeutta loukkaamatta, esim. eläintarhoissa, - ja talleissa.Valokuvien exif-tiedoista ainakin saa selville onko kysymyksessä plagiaatti tai kopio vai ei. En ole keskustelussa olleita kuvia nähnyt, enkä voi niitä verrata, mutta on hyvä että asia on esillä ja plagioitu tai kopioitu kuva on poistettu. Uskon että asialla on kuitenkin ollut lapsellisen tietämätön henkilö, joka oli ihastunut kivaan ponikuvaan. |
|
| ToniL | 7.9.2008 14:55 Luvatta kopioitu kuva | |
Täällä sellaistakin näkynyt, että esittelee jonkun muun ottamia kuvia omalla signeerauksellaan. Ei kai ihan rehellistä puuhaa sekään? Vesileimaa, jossa on oma nimi ja/tai copyright-merkintä ei saa liittää toisen ottamaan kuvaan, ellei tämä ole siirtänyt kyseisen kuvan tekijänoikeuksia sille, joka omaa nimeään kuvaan laittaa. (c)-merkintä ja oma nimi viittaavat aina siihen, että kuva on sen henkilön ottama, jonka vesileima (nimi) kuvassa on. Toisen henkilön ottamaan kuvaan ei siis saa liittää omaa nimeä ilman kuvan ottaneen henkilön lupaa. Viestiä muokattu 7.9.2008 14:57 |
|
| Aade | 7.9.2008 17:53 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 55 Rekisteröitynyt: 25.1.2007 |
Selvää pässinlihaahan se kaikille, että tekijänoikeuksista pidetään kiinni, eikä sallita lipsumista! Törkytapauksissa pitää rikkoja saattaa lailliseen edesvastuuseen! Ei mulla muuta tähän. Hyviä kuvauskelejä kaikille! :) |
|
| minsq | 7.9.2008 20:10 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 6 Rekisteröitynyt: 28.6.2006 |
Kopioiminen on kyllä kurjaa. Miten lie sais asian iskostettua luvattomien käyttäjien päähän. Vaatis varmaan kovempia rangaistuksia..? Saa muuten laittaa vinkkiä, miten yksittäisestä kuvasta saa nimmarin pois? Mulla kun on muutamia kuvia joissa on joku muu kuvaaja kuin mie. Olen tähän asti laittanut lisätietoihin huomautuksen, jos joku muu on kuvan ottanut. |
|
| Erika | 8.9.2008 08:38 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 21 Rekisteröitynyt: 5.1.2008 |
Mielestäni kuvien kopioija saa ansiottoman edun ja kunnian toisen ottamasta kuvasta. Alkuperäinen kuvan ottaja on voinut nähdä todella paljon vaivaa hienon kuvan eteen ja kopioija varastaa muutakin kuin vain idean, valmiin kuvan. Se on väärin! Kuka tahansa voisi saada ihan täydelliset kansiot Kuvablogiin tai jonnekin muualle kopiomalla muilta heidän parhaimmat kuvansa, mutta mitä iloa siitä olisi? Paljon suurempaa nautintoa tuottaa se, että yrittää saada otettua sellaisia kuvia, mihin itse on tyytyväinen. Ja yrittää kehittyä kuvaajana. Mukavaa syksyn jatkoa! |
|
| ToniL | 8.9.2008 11:31 Luvatta kopioitu kuva | |
Voisitko ottaa vastaavanlaisen uudestaan, tokihan se siskosi kissa on edelleen olemassa? Tai jonkun muun. Viestiä muokattu 8.9.2008 22:22 |
|
| Aade | 8.9.2008 11:54 Luvatta kopioitu kuva | |
Tuosta kys. viikon kuvastahan vois tulla valtakunnan uutinen? Vai mitä ootte mieltä? | |
| ToniL | 8.9.2008 11:56 Luvatta kopioitu kuva | |
Riittää täyttämään ainakin Kuvablogin keskustelujen uutiskriteerit. | |
| Jonte | 8.9.2008 12:13 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 18 Rekisteröitynyt: 6.1.2008 |
Aika säälittäviä ovat ihmiset, jotka kopioimista harrastavat. Tähän törmää joskus myös esim. runosivustoilla. Moni ei ymmärrä, että luvaton kopiointi ja omiin nimiin laittaminen on rikollista toimintaa. Viestinnän opinnoissa tekijänoikeudesta luentoa pitänyt herra ennusti, että tuomiot nettirikoksista tulevat kovenemaan nopeasti. Valvonta on tietysti aika paljon käyttäjien käsissä, sillä suurten sivustojen ylläpito on työlästä. Lapsi voi ymmärtämättömyyttään tällaista tehdä, mutta aikuiselta kopiointi (teoksen varastaminen) on aika kylmäveristä toimintaa. |
|
| Popsi | 8.9.2008 13:29 Luvatta kopioitu kuva | |
Ahti ei itse ole viikon kuvaansa tulleita kyselyitä kommentoinut. Hänen Galleria-kansiossaan, jossa viikon kuvakin on, on paljon kopioituja kuvia, joissa ei mainita alkuperäistä kuvaajaa. Jos viikon kuva on Ahdin itsensä ottama, on hänen tasonsa heikentynyt huimasti kun katselee muita kukka ym. otoksiaan. Ylläpidolle tiedoksi. |
|
| ahtileh | 8.9.2008 15:09 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 90 Rekisteröitynyt: 10.11.2007 |
Nyt viikon kuva on tällainen kuva! ahtileh, mihin pyrit tällä, kun peittelet kuvien alkuperäistä ottajaa? Kai sinä itsekin osaat kuvata? Vai otitko tosiaan tuon nykyisen viikon kuvan itse? Voisitko ottaa vastaavanlaisen uudestaan, tokihan se siskosi kissa on edelleen olemassa? Tai jonkun muun. Ei minun tietääkseeni tarvitse peitellä kuvan ottajaa, kyllä se on minun ottamani kuva. Mutta kysymykseen voinko ottaa samanlaisen kuvan uudelleen, se on jo toinen asia pitäis matkustaa Kristiinankaupunkiin ja katsoa onko katti hengissä vielä |
|
| ToniL | 8.9.2008 15:14 Luvatta kopioitu kuva | |
Ei minun tietääkseeni tarvitse peitellä kuvan ottajaa, kyllä se on minun ottamani kuva. Mutta kysymykseen voinko ottaa samanlaisen kuvan uudelleen, se on jo toinen asia pitäis matkustaa Kristiinankaupunkiin ja katsoa onko katti hengissä vielä Siinä tapauksessa esitän nöyrimmät pahoitteluni alhaisesta epäilystäni, jonka perustelut esitin viikon kuvan kommenteissa. Mahtavan kuvan olet ottanut, lisää tätä tasoa tänne kaivataankin! Sen sijaan olen pannut merkille, että sivullasi edelleen on suuri joukko toisten kuvaajien ottamia hienoja kuvia. Niissä ei saisi olla vesileimaasi (nimeäsi), senhän varmaankin tiedät? |
|
| ahtileh | 8.9.2008 15:18 Luvatta kopioitu kuva | |
Ahti ei itse ole viikon kuvaansa tulleita kyselyitä kommentoinut. Popsi ei pidä paikkaansa olen vastannut kaikkiin minulle esitettyihin kysymyksiin |
|
| Popsi | 8.9.2008 15:19 Luvatta kopioitu kuva | |
Reilunkaupan meininki :D | |
| ahtileh | 8.9.2008 15:31 Luvatta kopioitu kuva | |
Sen sijaan olen pannut merkille, että sivullasi edelleen on suuri joukko toisten kuvaajien ottamia hienoja kuvia. Niissä ei saisi olla vesileimaasi (nimeäsi), senhän varmaankin tiedät? Niissä kuvissa asetukset tekee tepposen kun siellä lukee laita tämä nimi jokaiseen kuvaan, mutta kuten huomaat olen laittanut kaikkiin kuviin kuvaajan nimem lisätietoihin |
|
| ToniL | 8.9.2008 15:36 Luvatta kopioitu kuva | |
Niissä kuvissa asetukset tekee tepposen kun siellä lukee laita tämä nimi jokaiseen kuvaan, mutta kuten huomaat olen laittanut kaikkiin kuviin kuvaajan nimem lisätietoihin Niin, mietin itsekin tätä asiaa, mihin myös ylläpito voisi kiinnittää huomiota parannusehdotuksena. Eli, jos olisi mahdollisuus tuoda esille ihailemiaan toisten ottamia valokuvia, niin pitäisi olla mahdollisuus poistaa ko. kuvista vesileima, jossa on oma nimi. Nyt vesileima tosiaan tulee kaikkiin tai ei mihinkään. Se on hieno asia, että olet merkinnyt tekijän nimen häntä kunnioittaen. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että tällä sivustolla esitellään myös muiden ottamia kuvia, mutta väärinkäsitysten ja tekijänoikeuksien rikkomusten välttämiseksi omat ja muiden kuvat olisi pystyttävä erottelemaan ja myös eroteltava. Koskee kaikkia. Tämä osuu nyt sinuun sikäli, että en ole vielä nähnyt muiden harjoittavan toisten kuvaajien kuvien esittelytoimintaa. |
|
| ahtileh | 8.9.2008 15:38 Luvatta kopioitu kuva | |
Reilunkaupan meininki :D No se taas lähti juuri näistä Steves@ kansion kuvista, kun siinä luki ei laittomia kopionteja |
|
| UAT-Foto | 8.9.2008 15:53 Luvatta kopioitu kuva | |
| Viestejä: 43 Rekisteröitynyt: 6.10.2006 |
Miten on kuvien varastamine luvaton julkasu ja käyttö. Täs blogis en viel ole niihin törmmänny muttei koskaa tiijä? Muuten täl mul on ollut useitakin tapahtumii,kuviinsa törmää vaan ihan sattumalta. Sit vaan ota selville mistä kuva tulee ja laitaa iso lasku,jos purnataa vastaan,niin sit vaan tuomarille anetaa asia hodettavaksi,sillon voro kyl ylensä maksaa heti ettei tule kalliimmaksi. | |
| Sneak | 8.9.2008 20:06 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 35 Rekisteröitynyt: 3.8.2006 |
Taitaa nykypäivän trendinä olla kaiken mahdollisen varastaminen/luvatta käyttöönottaminen, minkä vaan vähänkin irti saa ja hyötykäyttöön. Toisten kuvien luvatta käyttäminen on todella alhaista, mutta minkäs asialle teet. Omia kuvia ei pysty millään vahtimaan ja on vain hyvää sattumaa, että eksyy samalle sivustolle tjn, jossa kuva on käytössä. Ei tuota saa millään kitkettyä kokonaan, vaikka sanktiot olisivat kuinka isot tahansa, aina löytyy siihen syyllistyviä henkilöitä, kuten muissakin rikostapauksissa. Kunnon korvaus saattaa hieman helpottaa kuvan ottaneen henkilön vaivannäköä, mutta siihen käsittelyprosessiin sitten meneekin aikaa, hermoja ja ehkä joillain tupakkaakin. Kuvien luvatta käyttöönottaneelta voisi kysyä, oliko se sitten sen kaiken arvoista. |
|
| Aade | 8.9.2008 22:30 Luvatta kopioitu kuva | |
Kannattaa käyttää erinlaisia hakukoneita ja kuvahaulla tietenkin. Sieltä tulee vastaan mitä ihmeellisintä kuvaa eri hakusanoilla ja nopeasti! Kokeilkaa ja yllättykää, sieltä se saattaa tulla itse kuvaama kuvannekin vastaan yllätyksenä. Näin kävi minullekkin äskettäin. Lupaa en ollut myöntänyt kuville. Puolustakaa oikeuksianne! :) :( :) :D |
|
| TRB | 9.9.2008 01:49 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 12 Rekisteröitynyt: 3.10.2006 |
Ymmärrän kyllä tuon vesileimaongelman mutta miksi pitää ylipäätään laittaa muiden kuvia omaan blogiinsa? Ja nimenomaan koska oma vesileima tulee kaikkiin kuviin väkisin olisi se ilman muuta jätettävä pois kunnes (/jos) toiminto mahdollistuu blogissa. Mutta: Toisten kuvia omalla vesileimalla = EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA PRKL! |
|
| Jonte | 9.9.2008 08:34 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 18 Rekisteröitynyt: 6.1.2008 |
Täältä löytyy tekijänoikeuslaista aika hyvä tiivistelmä: http://www.avoin.helsinki.fi/Kurssit/vieSaan/materiaali/luku4.html |
|
| ahtileh | 10.9.2008 16:07 Luvatta kopioitu kuva | |
Kannattaa käyttää erinlaisia hakukoneita ja kuvahaulla tietenkin. Sieltä tulee vastaan mitä ihmeellisintä kuvaa eri hakusanoilla Kokeilin tuota Googlella ja Wikipedialla, kuvia kyllä löyty vaikka kuinkapaljon sekä linkkejä eri keskustelupalstoille. Erilaista hakusanaa tosiaan tarvitaan ettei tule koiria kun hakee kissoja |
|
| Aade | 16.9.2008 16:45 Luvatta kopioitu kuva | |
Uusin ja tuorein esimerkki kuvan kopioinnista on varmaan Luontokuvalehden sivulla 8 "Helmiäispallot varastettiin kännykällä" (23. vuosikerta 4/2008) Tekijä jäi kiinni tässäkin tapauksessa ja joutui maksumieheksi jälkikäteen. Luulisi, ettei kenelläkään olisi varaa kopiointeihin millään tavalla. Kannattaa tutustua tuohon juttuun. Tekijänoikeudet kunniaan! :) tässä linkki lehteen, mutta juttu ei ole tässä numerossa: http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=839 Viestiä muokattu 16.9.2008 16:48 |
|
| Tuntematon | 17.9.2008 10:12 Luvatta kopioitu kuva | |
| Viestejä: - Rekisteröitynyt: - |
En ymmärrä miksi sallitaan toisten kuvien keräily omiin kansioihin ja mikä sen homman tarkoitus on. Jos katsoo viime viikon viikon kuvan ottajan sivua (ahtileh) niin valopöydällä kaikki 22 kuvaa jonkun toisen ottamia. Samoin kaikki viimeksi lisätyt. Lisäksi noiden kuvien kommenteissa on kehuttu kuvia hienoiksi ja käyttäjä vain kiittää kehuista joten tarkoituksena on ilmeisesti kerätä mainetta toisten kustannuksella. Ei millään pahalla mutta en todellakaan usko että tuo viikon kuva on kyseisen käyttäjän itse ottama. Tietääkseni tuollainen toiminta on tekijänoikeuslain vastaista. Lisäksi kuvablogin ohjeissa on maininta "Käyttäjällä täytyy olla tekijänoikeudet Kuvablogiin lisäämiinsä kuviin". |
|
| maho | 17.9.2008 12:01 Luvatta kopioitu kuva | |
Minuakin tämä toisten kuvien levittely omalla vesileimalla on vaivannut siinä määrin etten ole halunnut ko. kuvia kommentoida, koska haluan kommentoida ne suoraan kuvaan ottajalle. Näin toimitaan myös muilla sivuilla, esim englantilaisella "birdforum"-sivustolla. Itse en kuitenkaan epäile ko. käyttäjän motiiveja, vaan kyse on mielestäni enemmän siitä, että kuvablogin pelisääntöjä tässä asiassa tulisi täsmentää. Varmaa on kuitenkin että nykykäytäntö aiheuttaa hämminkiä. Luovaa kuvailuintoa kaikille! |
|
| Aade | 17.9.2008 14:37 Luvatta kopioitu kuva | |
Maho, ajattelen tuosta asiasta juuri samalla tavalla! Ei toisten kuvia omalle nimelle kopioiden.Blogillakin täytyisi olla joku vastuu asiasta? Mä meen nyt kuvaamaan, moi! :) |
|
| minsq | 17.9.2008 21:17 Luvatta kopioitu kuva | |
![]() Viestejä: 6 Rekisteröitynyt: 28.6.2006 |
Minun kansioissani on kyllä muutamia armaan avopuolisoni ottamia kuvia, mutta arvatenkin minulla on tähän hänen suostumuksensa. Mälsää on, että en saa näistä kuvista vesileimaa pois. Tosi mälsää. Miksi sitten niitä hänen ottamiaan kuvia kansioihini laitan? No siksi, kun kuvat ovat siellä pääasiassa sukulaisia, tuttavia ja ystäviä varten. Ne kertovat kuvatarinoita minun elämästäni, ja meidän elämästä, reissuista ja kokemuksista. Joskus on myös ihan kiva tulla itsekin ikuistetuksi, ja laittaa kuva esille; "hei miekin olin siellä ja kivaa oli :)" Tietysti suurin osa kuvista on kuitenkin ihan minun omia tuotoksiani, harrastan valokuvausta ja haluan siinä kehittyä. Kehittymisessä ovat hyvänä apuna blogilaisten rakentavat kommentit, kiitos taas niistä! :) Mutta se luvaton kopioiminen, se on todella oksettavaa. Juu, ei muuta ku hyviä kuvauskelejä vaan kaikille! Täälä Napapiirin tuntumassa maisema värjääntyy päivä päivältä komiammaksi. Kamera nokalle ja suunta kohti tiettömiä taipaleita! :) |
|
| ahtileh | 18.9.2008 11:10 Luvatta kopioitu kuva | |
Niissä kuvissa asetukset tekee tepposen kun siellä lukee laita tämä nimi jokaiseen kuvaan, mutta kuten huomaat olen laittanut kaikkiin kuviin kuvaajan nimem lisätietoihin |
|
| Aade | 18.9.2008 14:00 Luvatta kopioitu kuva | |
No mitäpä Ahtileh itse aikoo tehdä asian kuntoon saattamiseksi? Tarttis varmaan tehdä jotain? Seuraan mielenkiinnolla! :) | |
| maho | 19.9.2008 08:31 Luvatta kopioitu kuva | |
Kuvablogin käyttäjällä on itsellään vastuu blogiin lataamistaan kuvista ja kommenteista. Vesileiman Copyright-merkki tarkoittaa että henkilöllä on kuvaan tekijänoikeus. Ilman tekijänoikeutta merkkiä ei kuvaan saa laittaa. On parempi, että annetaan muille linkki sivustolle, josta voi muiden kuvia käydä katselemassa, kuin että levittelee niitä omalla copyright-merkillä. Netistä kyllä löytyy taidevalokuvia oikeilla copyright-merkeillä. Toinen vaihtoehto on että ei laita copyright -merkkiä ollenkaan toisen kuvaan, vaan mainitsee nimeltä kuvaajan, jolle kuvan tai kuvateoksen tekijänoikeus tai lähioikeus oikeasti kuuluu (tämä sillä edellytyksellä että on saanut luvan kuvien levittämiseen tekijänoikeuden haltijalta). Käyttäjä ahtileh on ladannut sivustolleen kuvia sivulta, www.steves-digicams.com/daily_dpotd.html Sivulla olevan kuvan alla on teksti " The digital picture of the day is copyrighted material of the photographer. It may not be used without their prior permission" Kysymyksessä on "photo of the day contest" kuvien päivän kuva. Sivulla "legal notice" (steves-digicams.com/legal.html) on maininta että sivulta saa ladata kuvan omaa, ei kaupallista käyttöä varten, mutta kaikenlainen sivun materiaalin muokkaaminen,levittäminen ja käyttö ilman lupaa on kielletty. Onko ahtileh saanut luvan suoraan ko. sivun päivän kuvaajilta käyttää heidän kuviaan? pelkkä sivuston jäsenyys ei vielä lupaa anna. Siihen tarvitaan kuvaajan oma lupa. Ohessa linkki photo if the day sivustolle http://www.steves-digicams.com/daily_dpotd.html Viestiä muokattu 23.9.2008 11:20 |
|
| maho | 24.9.2008 17:48 Luvatta kopioitu kuva | |
luvatta kopioitu ja levitetty kuva-aiheesta vielä Nyt olen tarkistanut steves-digicams.com sivuston henkilöstöltä sähköpostitse, voiko ko. sivun päivän kuvia (photo of the day contest) levitellä muilla sivuilla, tai antaako esim sivun jäsenyys siihen oikeuden. Vastaus on että kuva on kuvaajan omaisuutta ja sen käyttö, tulostaminen ja levitäminen vaatii erillisen luvan ko. kuvan kuvaajalta. Steves-digicams-sivusto ei siis omista ko. kuvia. Jäsenyys siis ei tällaisia oikeuksia anna. Milloin tähän käyttäjän ahtileh tapaan levitellä toisten henkilöiden kilpailukuvia omilla sivuillaan saadaan järkevä päätös? Itse olen huolestunut asiasta paitsi sen vuoksi että leväperäisyydellä tekijänoikeussääntöjä ja kuvablogin ja muiden sivuston sääntöjä kohtaan menetetään luottamus kuvablogia kohtaan, mutta myös siksi että milloinkahan löydän oman kuvani käyttäjän ahtileh kansiosta steves-dogicams -sivuilta ladattuna. |
|
| Sneak | 24.9.2008 22:49 Luvatta kopioitu kuva | |
Olen myöskin mahon kanssa samoilla linjoilla. Olisi fiksua, että täälläkin kuvia katsoessa voi olla varma, että kuvan julkaisija on myöskin ottaja. Jos toisen kuvia haluaa välttämättä mainostaa, voisi laittaa vaikkapa linkkiä kyseiseen kuvaan, jolloin ei tarvitse esittämiensä kuvien alkuperää turhaan selvitellä. Toivottavasti tähän asiaan saadaan pikaisesti ratkaisu ja selkeä linjaus. |
|
| pasipoika | 25.9.2008 15:33 Luvatta kopioitu kuva | |
| Viestejä: 1 Rekisteröitynyt: 1.9.2008 |
Toivottavasti tähän asiaan saadaan pikaisesti ratkaisu ja selkeä linjaus. Tieto, ei mutu: ylläpitoa on informoitu asiasta jo elokuussa. Sen jälkeen tapahtuneiden tiettyjen kaikkien nähtävillä olevien päätösten valossa voidaan olettaa ylläpidon jo vetäneen selkeän linjauksen asiassa. |
|
| Sneak | 26.9.2008 22:46 Luvatta kopioitu kuva | |
Sitä en epäillytkään.
Olettamus on kaikkien munauksien äiti. Ainakaan ylläpidon puolesta ei ole asiasta informoitu mustaa valkoisella, tai sitten kyseinen informatiivinen teksti on mennyt täysin ohi silmien. Infosta kuitenkin löytyy "Kuvablogi on tarkoitettu kaikille valokuvauksesta kiinnostuneille, joilla on tarve tai halu tuoda otoksiaan esille.", jossa oleellinen sana on "otoksiaan", eli toisin sanoen itse ottamiaan kuvia. Ehkä kuitenkin tärkein pähkinänkuoressa: "Käyttäjällä täytyy olla tekijänoikeudet Kuvablogiin lisäämiinsä kuviin, eivätkä ne saa olla hyvien tapojen vastaisia." Viestiä muokattu 26.9.2008 22:46 |
|