Keskustelut
Toiminnot
Kaikki palstat / Kuvablogi.com / Tähdet vai kommentit?
| Kirjoittaja | Viesti | |
| Erika | 26.10.2008 21:09 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 21 Rekisteröitynyt: 5.1.2008 |
Kumpaa arvostat enemmän, kuvasi saamia tähtiä vai kommentteja? Olen huomannut, että moni antaa joko tähdet tai kommentin, mutta aika harva molempia. Itse ajattelen niin, että on kiva lukea kommentteja ja ihan mukava on myös tietää, "monenko pisteen" kuva on tullut otettua. Kommenteilla voi tietysti sanoilla kertoa enemmän. :) | |
| ahtileh | 27.10.2008 11:41 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 90 Rekisteröitynyt: 10.11.2007 |
Kommenteilla voi tietysti sanoilla kertoa enemmän. :) Tulipa vain mieleen mitä itse ajattelet usein antamalla kommentin "Kiva kuva"? |
|
| silli-95 | 27.10.2008 15:53 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 10 Rekisteröitynyt: 28.9.2007 |
Minusta kommentit ovat "rakentavia" mutta ilman tähtiä olisi tylsää! :D | |
| _cola_ | 27.10.2008 19:13 Tähdet vai kommentit? | |
| Viestejä: 2 Rekisteröitynyt: 5.4.2008 |
kommenteita on mukava lukea eli kommentit :D | |
| Aade | 27.10.2008 19:33 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 55 Rekisteröitynyt: 25.1.2007 |
Tähtiä on vaikeampi lukea, joten kommentit ovat parempia! :) | |
| Erika | 27.10.2008 21:19 Tähdet vai kommentit? | |
Ai miksikö kommentoin joskus vaan:"Kiva kuva!". No, haluan ilmaista pitäväni kuvasta ja koen, että pelkät tähdet eivät riitä. Mulla on niin paljon muuta tekemistä etten ehdi analyyttisesti pohdiskella toisten kuvia sen tarkemmin, hyvä kun omianikaan.. Ja harvoin tunnen tarvetta esim. neuvoa toista, miten kuvaa voisi parantaa. Siispä kommentti:"Kiva kuva!" tarkoittaa mun tapauksessa vähän kuin tervehdystä ja viestiä siitä, että katselen tässä juuri sun mukavia ja kauniita kuviasi. :D |
|
| UAT-Foto | 27.10.2008 21:57 Tähdet vai kommentit? | |
| Viestejä: 43 Rekisteröitynyt: 6.10.2006 |
Tähen on mukavii kyl kommetit on hyvijä,jotkut ovan vaan parenpii komentoimaan kun toiset,siis joku osaa kertoo asian paremmin.Joskus on se aika pula ettei kerkii tai ei laiskuvelta vitti joka kuvaa komentoida.Helponpi antaa tähti. Tähdistähä oli juttu joku aika sitten. Joku ei ehken tykää kaikista kometeista,sellane sattu viimeksi eilen vaik kuva sai täyvet tähdet ja hyvät kehumiset niin tänää huomasin että tekstit oli poistettu? Kummalista.Sit on ollu niit jotka mailaalee ettei ole pakko katsoa häne kuviian. Viestiä muokattu 27.10.2008 22:05 |
|
| Sneak | 27.10.2008 21:58 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 35 Rekisteröitynyt: 3.8.2006 |
Kommentit ilman muuta. Kommentit ovat rakentavia ja niiden kautta myös selviää mistä kuvan katselija piti/ei pitänyt. Parannusideana: - Kuvien laittaja saisi valita, haluaako tähdityksen kuvaan/kuviin. - Mahdollista nähdä minkä verran kukin tähdittäjistä on antanut tähtiä ja/tai määrät, minkä kappalemäärän kuva on saanut yhden, kahden, kolmen jne tähden arvosteluita. Aiheesta on ollut ennenkin keskustelua, mutta kuvien tähdittelyssä tuntuu muiden mielipiteet vaikuttavan enemmän kuin oma. Jos joku on pohjaksi vetänyt viisi tähteä, kuvan katsojalla on kynnys poiketa edellisen antamasta, jolloin periaatteessa ensimmäinen tähdityksen tekijä määrää kuvan lopullisen tähtimäärän riippumatta tähdittelijöiden määrästä. Tietysti keskiarvo ei heilahda suuntaan eikä toiseen yhden tai kahden poikkeamasta, mutta näin pääsääntöisesti seuraa johtajaa-ilmiö on havaittavissa kuvien tähdittelyissä. Mainitsinko muuten jo sanan "tähdittely"? :) Tähditellään vielä hieman. Kaikkein ideaalisin tilanne olisi, jos kommentoija voisi klikata tähtimäärää ja kirjoittaa kommenttinsa, jolloin kuvan alapuolelle tulee normaaliin tapaan kommentti, mutta kommentin eteen myös henkilön antamat tähdet. Jos kommenttia ei halua laittaa, henkilön eteen tulee ainoastaan tähdet. Ylläpito vink vink. |
|
| Photari | 28.10.2008 10:22 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 6 Rekisteröitynyt: 6.1.2008 |
Sanoisin tähän, että molempi parempi, tähdet ja kommentit. Joskus vaan on niin, että tuo "runosuoni" ei aina syki samaan tahtiin jokaisena päivänä, niin kuin jokainen varmaan tietää. Että tähditellään ja kommentoidaan :-) |
|
| Kilppu | 28.10.2008 13:31 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 4 Rekisteröitynyt: 16.9.2008 |
Luulenpa, että niitä tähtiä on helpompi kuitenkin antaa "suojassa", vaikka sitten hiukan ensimmäisen "tähdittelijän" johdattamanakin. Jos nyt minä antaisin jollekin kuvalle vain yhden tähden, ja se näkyisi selvästi minun tekosekseni, joutuisin tietenkin myös kommentilla perustelemaan, miksi vain yksi? Sitä taas ei ole aina helppoa pukea sanoiksi, eikä ehkä aikaakaan sellaiseen. Ja jotkut taas eivät kestä rakentavaakaan kritiikkiä, josta esimerkkinä UAT-Foton saamat sähköpostit: "Ei tartte sitten mun kuvia tulla kattelemaan!" Hän on rohkea kritiikissään, ja asiallinen. Erikan kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että on ihan "kiva", että kommenttina on edes vaikkapa "Kiva kuva". Siitä ainakin tietää, että joku on edes vaivautunut katsomaan kuviasi, tai ainakin jonkin niistä. Viestiä muokattu 28.10.2008 13:46 |
|
| Erika | 28.10.2008 14:56 Tähdet vai kommentit? | |
Niin ja sitäpaisi ei niitä tähtiä välttämättä edes huomaa, jos ne tulevat vanhalle kuvalle! Mutta lyhytkin kommentti johdattaa kuvan omistajan huomaamaan ne mahdolliset tähdetkin. | |
| Jonte | 28.10.2008 15:58 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 18 Rekisteröitynyt: 6.1.2008 |
Itse luen kyllä mielelläni sanallisia kommentteja, vaikka lyhyitäkin. On mukava tietää mikä erityisesti kuvassa miellyttää tai minkä suhteen olisi parannettavaa. Niitä eivät tähdet kerro. | |
| FotoSky | 28.10.2008 19:43 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 14 Rekisteröitynyt: 23.7.2007 |
Molemmat yhtä tärkeitä. Sanallinen kritiikki aina hyvä on se sitten + tai - merkkistä. Tähdet ihan kivoja, koska siitä näkee ja heti onko ottamani kuva välttävä vai loistava. Tietty on hieman turhaa kirjoittaa hyvä kuva tai jotain vastaavaa. Koska kuvaaja odottaa tosissaan minkälaisena kuvana muut hänen otostaan pitävät. ( itse myös syylistynyt arvostelemaan..... Hyvä kuva ja sillä sipuli ) Yritän jatkossa olla tarkempi ja annan myös tähtiä samalla kertaa ! Näillä mennään ;)) Viestiä muokattu 28.10.2008 19:44 |
|
| FotoSky | 28.10.2008 19:54 Tähdet vai kommentit? | |
Tähen on mukavii kyl kommetit on hyvijä,jotkut ovan vaan parenpii komentoimaan kun toiset,siis joku osaa kertoo asian paremmin.Joskus on se aika pula ettei kerkii tai ei laiskuvelta vitti joka kuvaa komentoida.Helponpi antaa tähti. Tähdistähä oli juttu joku aika sitten. Joku ei ehken tykää kaikista kometeista,sellane sattu viimeksi eilen vaik kuva sai täyvet tähdet ja hyvät kehumiset niin tänää huomasin että tekstit oli poistettu? Kummalista.Sit on ollu niit jotka mailaalee ettei ole pakko katsoa häne kuviian. Mailaisin vaan asiallista mailia, koska UAT-FOTO väitti saaneensa minun sivuilta VIIRUKSEN, joka väitteenä on aika mahdoton, koska koneellani on päivitettu virustentorjuntaohjelma, sekä hyvä palomuuri. Kuvia ei ole kopioitu vaan ovat omia ottamia. Kamerapuhelimen kuvista saattaa tulla viiruksia EI digikameran. Jos UAT-FOTOLLA on koneessaan kunnolline palomuuri ja virustentorjunta ohjelma EI virus voi päästä koneelle, etteikö kone huomaisi sitä. Siksi laitoin hänelle vastauksen, ettei sitten tarvii selailla mun sivuja, jos kone sekoo täysin. UAT-FOTOn kuvat ovat loistavia ja ammattitaidolla otettuja. Minun kuvia taas pitää ja saa arvostella, en niistä itseeni ota. Muutenhan minun ei tarvitsisi laittaa kuviani koko blogiin. Räväkkää syksyn jatkoa vaan kaikille ja iloista mieltä ! |
|
| UAT-Foto | 30.10.2008 17:21 Tähdet vai kommentit? | |
| Viestejä: 43 Rekisteröitynyt: 6.10.2006 |
Vastaus Foto Sky,elle Viirus ei tullut sun nsivultasi vaan likistä jonka aukasin, sun sivultasi,muuten en ole saanu sähkö postia sulta olenkaan. Enkä sua tarkottanut olenkaan kun keroin että joku sanoi ettei ole pakko katoo mun kuviani,siit on varmaan jo vuosi aikaa kun joku ei tykännyt mun komenteistani,kuvat oliva tosi surkeita täl plogilaisella. | |
| FotoSky | 30.10.2008 18:33 Tähdet vai kommentit? | |
Vastaus Foto Sky,elle Viirus ei tullut sun nsivultasi vaan likistä jonka aukasin, sun sivultasi,muuten en ole saanu sähkö postia sulta olenkaan. Enkä sua tarkottanut olenkaan kun keroin että joku sanoi ettei ole pakko katoo mun kuviani,siit on varmaan jo vuosi aikaa kun joku ei tykännyt mun komenteistani,kuvat oliva tosi surkeita täl plogilaisella. OK ! Homma pulkassa ! Kaikkea hyvää ja iloista mieltä ;)) |
|
| maho | 3.11.2008 21:43 Tähdet vai kommentit? | |
![]() Viestejä: 16 Rekisteröitynyt: 30.7.2008 |
Kommentit ovat mielestäni selkeästi hyödyllisempiä kuin tähdet. Tämä sillä ehdolla että kommentit ovat -kuten avostelussa tulisi olla- rakentavia ja kannustavia. Piikittelevistä, vihjailevista tai pikkumaisista kommenteista ei ole muuta kuin haittaa valokuvaukselle. Itse olen jäsenenä myös eräässä englanninkielisessä kuvaforumissa, jossa voi antaa ainoastaan kommentteja. Tämä "only comments-please" -käytäntö on mielestäni parempi. Onkin ollut kiva vertailla kommenttien sisältöjä niistä kuvista, jotka olen laittanut myös kuvablogiin. Joskus olen miettinyt että voisi olla kiva keskustella kuvaamiseen liittyvästä tekniikasta antamalla kommentteja toisen ottamasta kuvasta, josta on kerrottu tarkkaan esim valotusaika, aukko, iso-arvo, onko kuvattu jpeg:llä vai raw:illa, miten jälkiprosessoitu esim photoshopilla jne. Tällaisia sivustoja on englanninkielisinä (esim. Bob Atkins). |
|